Regnskapsrapporteringen i KOSTRA skal gi informasjon om ressursbruk i kommuner og fylkeskommuner til flere brukere (eksterne), både kommuner, fylkeskommuner, departementer, andre statlige myndigheter og media mv. Regnskapsrapporteringen i KOSTRA skal derfor skje i henhold til en felles standardisert kontoplan som gjelder for alle kommuner, slik at det kan publiseres enhetlige og sammenlignbare regnskapsdata.
Denne veiledningen omhandler den obligatoriske kontoplanen som benytter i KOSTRA. Det vil si veiledning om innholdet i arter og funksjoner. Den er ajoutført med de siste endringene som er publisert av Kommunaldepartementet (Her...)
Regnskapsrapporten til KOSTRA bygger på de regnskapsopplysningene som er ført etter gjeldende
regnskapsregler for årsregnskapet. For nærmere veiledning om regnskapsreglene finnes det mer om dette i merknadene til regnskapsforskriften, standarder for god
kommunal regnskapsskikk (www.gkrs.no) og annen faglitteratur.
Den interne kontoplanen i kommuner og kommunale foretak og IKS må defineres ut fra interne behov, men samtidig slik at også kravene i regnskapsforskriften og
rapporteringsforskriften kan oppfylles.
Kostra-art skal vise hvilke forskjellige typer utgifter og inntekter som kommunene har i sin tjenesteproduksjon. Regnskapsartene er delt inn i ni serier hvor utgifter/inntekter av lik/lignende karakter i hver serie. Kommunene må bruke Kostra-artene riktig for at nøkkeltallene som SSB publiserer skal bli riktige.
• Lønn for fast ansatte i faste stillinger
• Lønn for faste stillingshjemler, også vikarer/engasjerte for fast ansatte i ulønnet permisjon/ledig stillingshjemmel
• Alle avtalefestede tillegg som følger stillingen
• Avtalefestede tillegg til lønn i faste stillinger, f.eks, lørdag/søndags- og helge-/høytidstillegg m.m (jf. HTA kap. 5)
• Svangerskapspermisjon (100 prosent): lønnsutgifter belastes 010 og vikarutgifter 020
• Svangerskapspermisjon (80 prosent): lønnsutgifter til vikaren (20 prosent) belastes 010 og 80 prosent på 020
• Vaktmestere
• Ekstra avtaler med leger om utvidet arbeidstid utover normalarbeidsuke
• Lønn for undervisningspersonell utover 100 prosent-stilling
• Fast regulativ lønn tillitsvalgte (HTA)
• Samlingsromtillegg (samlingsstyrertillegg)
Lønn til vikarer (inkl avtalefestede tillegg) skal føres som vikarlønn på art 020 dersom det utbetales lønn både til vikaren og den fast ansatte. Dersom lønn til vikarer kommer i stedet for lønn til fast ansatt, skal lønn til vikarer føres på 010/040.
Tilbake...• Vikarutgifter (inklusive avtalefestede tillegg) som kommer i tillegg til fast
lønnsutbetaling for stillingen på art 010.
• Vikarlønn for personer som har permisjon med lønn
• Vikarutgifter for sykefravær, tillitsverv, ombudsverv, svangerskapspermisjon og ferie
Tilbake...• Utgifter til midlertidig stillinger/ansatte utover faste stillinger/stillingshjemler (inklusive avtalefestede tillegg som følger stillingen).
• Sommerhjelp, sesonghjelp
• Engasjementer
• Andre former for ekstrahjelp
Tilbake...• Overtidsbetaling utover fast regulativlønn eller annen bestemt lønn. Det vil si samlet overtidsgodtgjørelse (ordinær timesats og tillegg).
• Fast overtidsgodtgjørelse
Tilbake...• Omsorgslønn
• Sysselsettingstiltak
• Lærlinger
• Utrykning brannvesen, brannøvelser
• Fosterhjemsgodtgjørelse (arbeidsgodtgjørelsen)
• Forskjøvet arbeidstid
• Støttekontakter
• Turti Ilegg
• Fri avis, telefon
• Honorar (trekkpliktig)
• Lønn/godtgjørelser tillitsvalgte
• Tilsynsfører
• Avlastning
• Tolketjeneste
• Sluttvederlag (fallskjerm)
• Trekkpliktige stipend
• Lønn ved ettersøk
• Overskudd på godtgjørelse, der hvor det er beregnet (ellers på art 160)
Tilbake...• Lønn til vedlikeholdsarbeidere (ikke vaktmestere o.l)
• I investeringsregnskapet brukt for lønn til eget personale som driver arbeid av investeringsmessig karakter (nybygg og påkostninger).
• Lønnsutgifter vedrørende vedlikehold, nedrivning/oppføring av bygningsmessig art
• Vikarer og ekstrahjelp ved vedlikeholdsarbeid
• Overtid vedlikehold
• Feriepenger for alle ovennevnte lønnsutgifter
• Avtalefestede tillegg som følger stillingen
• Sykelønnsrefusjon skal føres på art 710
Tilbake...• Lønn til egne renholdsarbeidere
• Lønn til vikarer og ekstrahjelp renhold
• Overtid til renholdsarbeidere
• Feriepenger for alle ovennevnte lønnsutgifter til renholdsarbeidere
• Avtalefestede tillegg som følger stillingen
• Sykelønnsrefusjon skal føres på art 710
Tilbake...• Tapt arbeidsfortjeneste når politikere tar fri fra arbeid
• Lønn til ordfører, varaordfører, eventuelt andre heldagspolitikere
• Godtgjørelser til folkevalgte i politiske råd og utvalg
• Godtgjørelse til politisk oppnevnte medlemmer i utvalg, råd og styrer
• Møtegodtgjørelse
Tilbake...• Introduksjonsstønad
• Kvalifiseringsstønad
• Annen opplysningspliktig, men skatte- og avgiftsfri lønn
Dersom kommunen overfører midler til private som etter avtale med kommunen utbetalerintroduksjonsstønad på vegne av kommunen, føres hele overføringen fra kommunen tilprivate på art 470.
Tilbake...• Pensjonsinnskudd, fellesordninger
• Arbeidsgiveravgiftspliktige forsikringsordninger
• Kollektive ulykkes- og gruppelivsforsikringer
• Pensjonskasser, f.eks KLP, SLP, egen pensjonskasse
• Avtalefestet pensjon (AFP)
• Premieavvik pensjoner (utgiftsføring og inntektsføring)
(Personforsikringer som ikke er opplysningspliktige føres på art 185)
Tilbake...• Arbeidsgiveravgift av lønnsartene 010-090
• Arbeidsgiveravgift av premieavvik (utgiftsføring og inntektsføring)
Konsulenttjenester kan være arbeidsgiveravgiftspliktige dersom vedkommende ikke erselvstendig næringsdrivende.
Tilbake...• Utgifter til forbruksmateriell
• Innkjøp og utgifter til rekvisita, kopieringspapir, tonere til maskiner og skrivere (utenfor serviceavtale)
• Driftsutgifter til stiftemaskiner/makuleringsmaskiner utenfor driftsavtale
• Annet kontormateriell
• Abonnementer på aviser og fagtidsskrift
• Faglitteratur (ikke bibliotek)
• Kartverk (kjøp)
Tilbake...Kommuner: Bare grunnskolen er pålagt å bruke denne arten, men andre funksjoner kan benytte arten ved behov (eks. barnehager, fritidsklubber og kulturformål)
• Utgifter til innkjøp av læremidler/undervisningsmateriell som elever bruker. Trykte og digitale læremiddel, og digitalt utstyr.
Eksempler:
Matvarer til bruk i undervisningen
Elev-Pcer
Arbeidsmaterialer, materialer til sløyd og tekstiler til bruk i håndarbeid
Klassesett av undervisningsmateriell
Bøker til skolebibliotek (bøker til folkebibliotek på art 200)
Fritt skolemateriell
Lek og sysselsettingsmateriell
Læremidler til integrering
Materiell til musikkundervisning
Læremidler i videregående opplæring
Tilbake...• Mindre medisinsk utstyr, rekvisita
• Laboratorierekvisita
• Medisinsk forbruksmateriell
• Kjemikalier til medisinsk bruk
• Røntgenrekvisita
• Surstoff, lystgass, inkontinensartikler m.v
Tilbake...• Innkjøp av medisiner
Tilbake...• Matvarer til bevertning i kommunal regi
• Matvarer til bevertning ved møter/utvalg/organisasjoner/råd
• Matvarer for hjemkjøring
• Drikkevarer
• Kioskvarer
• Matvarer for servering ved kurs og opplæring
• Skolefrukt og grønt
Tilbake...Samlepost for varer og tjenester som ikke kan plasseres i en av de øvrige kategoriene.
• Sivilarbeidere
• Tjenestefrikjøp politikere (refusjon lønnsutgifter til fast arbeidsgiver)
• Velferdstiltak ansatte, for eksempel leie av parkeringsplasser
• Velferdstiltak brukere
• Gaver til ansatte
• Kantinetjenester
• Annet forbruksmateriell, forbruksvarer
• Spesialbekledning, arbeidstøy
• Tekstiler, madrasser mv. i kommunal pleie og omsorg
• Rengjøringsmateriell til forbruk såpe, vaskemidler, tørkepapir
• Større rengjøringsutstyr f.eks rengjøringsmaskiner føres på art 200
• Kjemikalier, veisalt
• Filmleie til kino
• Teaterbilletter
• Ikkeopplysningspliktig dekning av utgifter til eksterne og egne ansatte (støttekontakter etc.). Dette inkluderer hotellutgifter som ikke er knyttet til opplæring/kurs (føres på art 150).
• Driftsmateriell knyttet til drift av bygg, eksempelvis festeanordninger, filtre, lyskilder, remmer, pakninger mv. Kjøp av utstyr føres på art 200. Materialer knyttet til vedlikehold av bygg føres på art 250.
• Materialer til drift og vedlikehold av maskiner føres på art 170.
• Kjøp av kulturtilbud tilknyttet den kulturelle skolesekken (både kjøp til egne elever og kjøp for videreformidling til andre).
Tilbake...• Betalingsformidling/forvaltningsutgifter
• Porto
• Abonnement (faste avgifter og utgifter til bruk) internett/bredbånd, telefon, mobiltelefon og telefaks
• Personsøker
• Bankgebyrer
• Finansielle transaksjoner
• Bankavtaler
• Datakommunikasjon
• Etablering/bruk av Internett
• Linjeleie
• Sambandsleie
Tilbake...• Stillingsannonser
• Alle typer annonsemedium
• Utgivelse/formidling av informasjon
• informasjonsavis
• Kommuneguide
• Gaver ved representasjon
• Kinoannonsering
• Annonsering av åpningstider
• Trykking, kopiering
• Telefonkataloger, teleannonser
Tilbake...Omfatter utgifter som ikke er opplysningspliktige.
• Faglig veiledning
• Utgifter til foreleser/kursholder
• Opplæringstiltak for ansatte
• Kursavgifter
• Oppholdsutgifter ved deltagelse på kurs
Opplysningspliktige godtgjørelser i forbindelse med kurs/opplæring føres på art 160/165.
Tilbake...• Reiseutgifter
• skyssgodtgjørelse
• Reisegodtgjørelser for kurs
• Kjøregodtgjørelser
• Kostgodtgjørelser
• Losjigodtgjørelse
• Andre opplysningspliktige reisegodtgjørelser
Tilbake...• Telefongodtgjørelse går under art 050.
• Verktøygodtgjørelse
• Flyttegodtgjørelser
• Fritids- og ferieforsikring for ansatte
• Stipendier som ikke er trekkpliktige
• Kompensasjon praksisutgifter
• Uniformsgodtgjørelse
• Erkjentlighetsgodtgjørelser
• Opplysningspliktige konsulenthonorar
• Fosterhjemsgodtgjørelse (utgiftsgodtgjørelsen)
(Ikke opplysningspliktige reiseutgifter føres på art 170)
Tilbake...• Ikke opplysningspliktige reiseutgifter (tog, buss, fly, taxi, ferge etc.), herunder
eksempelvis:
Korttidsleie av transportmidler (enkeltreiser)
Parkeringsavgift
Bompenger
• Utgifter til kjøp av transporttjenester som inngår i kommunal og fylkeskommunal egenproduksjon,
eksempelvis:
Transport som inngår i kommunale primæroppgaver
Transport av eldre/funksjonshemmede
Transport av dagpasienter
Transport av elever og førskolebarn
Annen transport av personer
Flyttetjenester
• Utgifter til drift og vedlikehold av egne og leide transportmidler og anleggsmaskiner o.l,
Eksempelvis:
Årsavgifter og forsikringer
Drivstoff, olje og rekvisita
Vedlikehold, service og reparasjoner
Når utgifter til drift og vedlikehold er inkludert i leieavtaler føres utgiften på art 210.
Skyss mellom hjem og skole (skoleskyss):
Kommunens utgifter til skoleskyss føres på art 170 (betaling for kjøp av transporttjenester).
Tilbake...Strøm/elektrisk kraft til belysning og oppvarming
Utgifter vedrørende konsesjonskraft eller kraftrettighet som benyttes i kommunens egne anlegg og bygninger (skal fordeles på byggfunksjonene). Mva føres som kompensasjon eller inngående avgift, avhengig av bruk av kraften.
Tilbake...Energiutgifter fra fjernvarmeanlegg og utgifter knyttet til fjernkjøling
Tilbake...Utgifter til olje og parafin til oppvarming
Tilbake...Energiutgifter der naturgass og andre fossile gasser (LPG, propan, butan) er energikilde
Tilbake...Energiutgifter der bioenergi er energikilde (ved, pellets, briketter, biogass)
Tilbake...• Forsikring av personer og personell i kommunen (ikke trekk- og opplysningspliktige forsikringsordninger, jf. 090 og 165)
• Elevforsikring
• Yrkesskadeforsikring
• Alarmsystemer
• Vakthold og vektertjenester
• Forsikring av bygninger, anlegg, eiendommer, maskiner og utstyr
• Tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning
Tilbake...• Husleie for eiendommer i tjenesteytingen, herunder innleie av utleieboliger fra private.
I KOSTRA-rapporteringen skal det på art 190 kun fremkomme beløp som gjelderhusleie for eiendommer i tjenesteytingen som leies fra private, det vil si leie fraalle typer aksjeselskaper, interkommunale selskaper der en ikke er deltaker, andreprivate selskaper/foretak og lignende eller andre private utleiere, jf. avsnitt 5.1.1.Det skal i KOSTRA ikke fremkomme beløp på art 190 som gjelder internhusleie(leie mellom enheter som inngår i (fylkes)kommunens regnskap).Kommuner og fylkeskommuner som har et internhusleiesystem vil ha behov foren utgiftsart for internhusleien i internregnskapet. Det presiseres at internhusleiekan føres på art 190 slik at interhusleieutgiften synliggjøres som husleie på detenkelte ansvarsområdet i kommunens eller fylkeskommunens interne budsjett ogregnskap. Det vil imidlertid i den enkelte kommune og fylkeskommune værenødvendig å håndtere dette regnskapsteknisk på en slik måte at det iregnskapsapporten til KOSTRA likevel ikke fremkommer beløp på art 190 somgjelder internhusleie (bruk av art 190 i internregnskapet elimineres i KOSTRA-rapporten), slik at de faktiske utgiftene som ligger i internhusleien fordeles påriktige arter som får frem skillet mellom utgifter til henholdsvis drift ogvedlikehold, se kapittel 5.
Det vil imidlertid være tillatt å rapportere beløp på art 190 som gjelder leie avlokaler mellom kommunale enheter, så lenge det ikke er tale om leieforholdetablert i et internhusleiesystem (det vil si et avtalebasert, etablert/langsiktigleieforhold mellom bruker/leietaker og eiendomsforvalter/utleier). Eksempelvis vilart 190 kunne benyttes til leie av lokaler mellom kommunale enheter hvor leien eravtidsbegrenset/tilfeldig karakter, for eksempel leie av møterom.
• Leie av grunn, ubebygde eiendommer
• Festeavgifter
Tilbake...• Kontingenter
• Eiendomsavgifter
• Kommunale eiendomsgebyr (vannavgift, kloakkavgift, renovasjonsavgift, feieavgift) som
kommunale enheter belastes
• Byggesaksgebyr
• TV-lisens
• Lisenser på dataprogrammer/innkjøp av og oppgradering av dataprogrammer
• Lisenser til Tono, Bono
• Kopieringsavtaler (eks .KOPINOR-avgift)
• Lisens matrikkelen
• Faste avgifter, lisenser og andre avtaleforpliktelser som gjentar seg (bortsett fra vedlikehold/service, jf. 240).
• Avgift til staten for slutthåndtering av avfall
Tilbake...Kjøp og finansiell leasing av inventar, utstyr og maskiner, inkludert innkjøpsutgifter.
• Kjøp eller finansiell leasing av transportmidler føres på art 210.
• Art 200 er gyldig både i drifts- og investeringsregnskapet.
• Eksempler på inventar, utstyr og maskiner: møbler, kontorutstyr, bøker, instrumenter, kunst, IKT-utstyr, kjøkkenutstyr, redskaper, verktøy, kontormaskiner, rengjøringsmaskiner, anleggsmaskiner og lignende.
En leieavtale klassifiseres som finansiell eller operasjonell i samsvar med avtalens reelleinnhold. I en del leieavtaler vil en så stor del av den økonomiske risiko og kontroll vedleieobjektet være gått over på leietaker at transaksjonen har nære likhetstrekk med kjøp av eneiendel og må regnskapsmessig håndteres som sådan, selv om eiendomsretten formelt ikke eroverført.
Dersom det vesentligste av økonomisk risiko og kontroll knyttet til det underliggendeleieobjekt er gått over på leietaker klassifiseres avtalen som finansiell og tilhørendeeiendeler og forpliktelser balanseføres, jf. Kommunal Regnskapsstandard nr. 1.Andre leieavtaler klassifiseres som operasjonelle.Andre leieavtaler klassifiseres som operasjonelle.Det nærmere skillet mellom finansiell leasing og operasjonell leasing er Kommunalregnskapsstandard (F) nr. 8 Leieavtaler, se www.gkrs.no.
Tilbake...Kjøp og leie (finansiell og operasjonell) av medisinsk utstyr
Tilbake...Alle utgifter i forbindelse med kjøp, leie/leasing av transportmidler. Anskaffet for varig eie ellerbruk i virksomheten, inkludert innkjøpsutgifter. Når utgifter til drift og vedlikehold er inkluderti leieavtaler føres utgiften på art 210.
Eksempler på transportmidler er personbil, buss, lastebil, varebil.Utgifter til transportmidler, er bl.a. viktig i pleie- og omsorgstjenestene (entydig definisjon avskyssutgifter) og grunnskolen (entydig definisjon av skoleskyss til avgrensning fra utgifter tildrift av lokaler).
Tilbake...Leie/operasjonell leasing av inventar, utstyr og maskiner.
• Leie/operasjonell leasing av transportmidler føres på art 210.
• Eksempler på inventar, utstyr og maskiner: se art 200.
En leieavtale klassifiseres som finansiell eller operasjonell i samsvar med avtalens reelleinnhold. I en del leieavtaler vil en så stor del av den økonomiske risiko og kontroll vedleieobjektet være gått over på leietaker at transaksjonen har nære likhetstrekk med kjøp av eneiendel og må regnskapsmessig håndteres som sådan, selv om eiendomsretten formelt ikke er overført.
Dersom det vesentligste av økonomisk risiko og kontroll knyttet til det underliggendeleieobjekt er gått over på leietaker klassifiseres avtalen som finansiell og tilhørendeeiendeler og forpliktelser balanseføres, jf. Kommunal Regnskapsstandard nr. 1.Andre leieavtaler klassifiseres som operasjonelle.Det nærmere skillet mellom finansiell leasing og operasjonell leasing er Kommunalregnskapsstandard (F) nr. 8 Leieavtaler, se www.gkrs.no.
Tilbake...Art 230 skal kun omfatte innkjøp av varer/tjenester fra andre.
• Vedlikeholdsavtaler anlegg og bygninger, innvendig og utvendig
• Innvendig vedlikehold og utvendig vedlikehold
• Vedlikehold av kummer og anlegg
• Vedlikehold av ytre anlegg
• Vedlikehold og nyanlegg av veier
• Utgifter vedrørende drift av veibommer
• Byggetjenester ifm påkostning eller nyanlegg/nybygg (rivning, rigging, grunnarbeider, ombygging, utvikling mv)
• Rådgivingstjenester som er nødvendige for å gjennomføre konkrete vedlikeholdstiltak/nybygg/nyanlegg (byggeledelse, prosjektering mv)
Under art 230 plasseres alle utgifter knyttet til kjøp av tjenester for vedlikehold av bygg,nybygg, anlegg og nyanlegg, inkl. eksempelvis veier og installasjonstjenester, men ikke inventarog utstyr til nybygg/nyanlegg (jf. art 200). Det kreves ingen oppsplitting aventreprenørfakturaer på eksempelvis arbeid og materialer. Utgiftene føres samlet. Art 230omfatter ikke vedlikehold av utstyr som ikke er direkte relatert til bygg eller anlegg, detteføres på art 240.
Art 230 har ulik betydning i drifts- og investeringsregnskapet. I driftsregnskapet gir artenuttrykk for utgifter til vedlikehold. I investeringsregnskapet gir arten uttrykk for utgifter tilbygge- eller anleggstjenester tjenester ved påkostninger eller investering i nybygg/nyanlegg.Skillet mellom vedlikeholdsutgifter og utgifter til påkostning/investering er beskrevet iKommunal regnskapsstandard (F) nr. 4 Avgrensningen mellom driftsregnskapet oginvesteringsregnskapet, se www.gkrs.no.
Tilbake...Art 240 skal kun omfatte innkjøp av tjenester fra andre.
• Brannvarslingsanlegg
• Heiser
• Andre eiendeler
• Vedlikeholdsavtaler for teknisk infrastruktur, IT, og annet inventar/utstyr som ikke er
direkte byggrelatert. Vedlikehold av bygg knyttes til art 230 og 250.
• Driftsavtaler med datasentraler/vedlikeholdsavtaler/supportavtaler dataprogrammer
• Kontormaskiner
• Forebygging av skadedyr og lignende
• Vaktmesteravtaler (kjøp fra andre). Kommunens lønnsutgifter til egne vaktmestereskal rapporteres på artsserie 0 i KOSTRA (art 070 skal benyttes for andelen somgjelder vedlikehold av bygg/eiendom).
• Snøbrøytingsavtaler (kjøp fra andre). Kommunens lønnsutgifter til egnebrøytemannskaper skal rapporteres på artsserie 0 i KOSTRA. Kommunens utgifter tildrift av eget brøytemateriell skal føres på art 170 for transportmateriell.
Tilbake...Utgifter til materialer ved vedlikehold av bygninger/anlegg og materiell ved påkostning/investeringer i kommunal regi.
Eksempelvis maling, betong, trevirke, ledninger mv.
Vedlikeholdsmateriell til utstyr som ikke er del av bygningen føres på art 120.
Driftsmateriell som ikke er vedlikeholdsmateriell førest på art 120.
Arten har ulik betydning i drifts- og investeringsregnskapet.
I driftsregnskapet gir arten uttrykk for utgifter til vedlikeholdsmateriell.
I investeringsregnskapet gir arten uttrykk for utgifter til materiell benyttet til påkostning eller investering i nybygg.
Skillet mellom vedlikeholdsutgifter og utgifter til påkostning/investering er beskrevet i Kommunal regnskapsstandard (F) nr. 4 Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet, se www.gkrs.no.
Tilbake...• Kjøp av renholdstjenester.
• Vask av tekstiler i kommunal regi
• Leie av renholdspersonale
Tilbake...Kjøp av andre tjenester som inngår i egenproduksjon og som ikke hører naturlig under andre arter.
For eksempel:
Konsulenttjenester (jf. art 165 for utbetaling av opplysningspliktige konsulenthonorarer)
Juridisk bistand
Kontrolloppgaver
Generelle rådgivingstjenester i forbindelse med forvaltning, drift og vedlikehold flyttet til art 230
Vikartjenester
Kjøp av tanntekniske tjenester
Kjøp av bedriftshelsetjenester
Kjøp av undervisningstjenester
Refusjon til staten for statlige NAV-ansatte der kommunen dekker deler av lønnen
Tilbake...• Kjøp av tomt
• Kjøp av grunn, salgssummen
• Ulempeserstatning
• Dokumentavgift og tinglysingsgebyr
Tilbake...• Kjøp av bygninger salgssummen
• Kjøp av anlegg salgssummen
• Dokumentavgift og tinglysingsgebyrer
• Kjøp av andeler i borettslag og lignende
Tilbake...Kjøp av tjenester fra staten/statlige institusjoner som erstatter kommunal egenproduksjon, jf.avsnitt 33/3A om skillet mellom artsserie 1/2 og artsserie 3. Eksempelvis utgifter forutskrivningsklare pasienter (samhandlingsreformen).
Tilbake...Betaling for tjenester fra (andre) fylkeskommuner eller fylkeskommunale enheter somerstatter kommunal/fylkeskommunal egenproduksjon, jf. avsnitt 3.3/3.4 om skillet mellomartsserie 1/2 og artsserie 3. Gjelder for tjenester fra enheter som anses som en del av (annen)erstatter kommunal/fylkeskommunal egenproduksjon, jf. avsnitt 3.3/3.4 om skillet mellomartsserie 1/2 og artsserie 3. Gjelder for tjenester fra enheter som anses som en del av (annen) fylkeskommune som juridisk person.
Eksempel:
Gjesteelever i (andre) fylkeskommuner
Tilbake...Betaling for tjenester fra (andre) kommuner eller kommunale enheter som erstatterkommunal/fylkeskommunal egenproduksjon, jf. avsnitt 3.3/3.4 om skillet mellom artsserie 1/2og artsserie 3. Gjelder for tjenester fra enheter som anses som en del av (annen) kommune som juridisk person.
Eksempler:
Gjesteelever i andre kommuners skoler/spesialskoler
Interkommunal distriktsrevisjon (§ 27-samarbeid der annen kommune er vertskommune)
Kjøp av plass i private barnehager i andre kommuner
Tilbake...Betaling til private, interkommunale selskap (IKS) der kommunen/fvlkeskommunen ikke selv erdeltager eller kommunale/fylkeskommunale aksjeselskap for produksjon av tjenester som er etkommunalt/fylkeskommunalt ansvar, jf. avsnitt 3.3/3.4 om skillet mellom artsserie 1/2 ogartsserie 3. Gjelder også for kjøp fra stiftelser. Eksempler:
Tilskudd til private barnehager
Kommunale driftstilskudd til privat drevne eldresenter eller fritidsklubber.
Utgifter til privat transportfirma som forestår innsamling av husholdningsavfall
Utgifter til privat transportfirma som forestår tømming av septiktanker
Kjøp av tjenester slutthåndtering av slam
Kommunal finansiering av boliger/institusjoner (f.eks, innen pleie- ogomsorgstjenestene eller rusmisbrukeromsorg) som er drevet av privateorganisasjoner med driftsavtale med kommunen.
Driftsavtaler og driftstilskudd til leger, fysioterapeuter
Kjøp av tjenester fra aksjeselskap (f.eks, transporttjeneste for eldre,
renovasjonstjeneste)
Tilskudd til lærebedrifter til lærlinger/lærekandidater (funksjon 570).
Tilskudd til private barnehager til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder
Kjøp av tjenester fra private tannleger for arbeid/materiell som erstatterfylkeskommunens ansvar (for eksempel akutt behandling, manglende tilgjengelighettil off. tannlege, behov for særskilt spesialist/kompetanse).
Betaling veterinærer/veterinærvaktordning
Fylkeskommunens utgifter til skyss av elever mellom hjem og skole, når dette ikke
utføres av fylkeskommunen selv, jf. art 170
Tilbake...Art 375 skal som hovedregel benyttes ved kjøp av varer og tjenester fra "eget" IKS (IKS_der kommunen/fylkeskommunen selv er deltager), uavhengig av om kjøpet må anses som kjøpsom inngår i egenproduksjon (jf. artsserie 1/2), jf. avsnitt 3.3/3.4 og kapittel 6. Hovedregelengjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
Eksempler:
Kjøp av tjenester fra eget renovasjonsselskap
Kjøp av tjenester fra eget vannverksselskap
Kjøp av tjenester fra eget PPT-selskap
Kjøp av tjenester fra eget brannvesenselskap
NB! Utgiftene skal også fordeles på riktig funksjon, for PPT eksempelvis funksjon 201, 202 og 213.
I IKSet: arten benyttes ved kjøp fra (fylkes)kommunene som er deltaker i selskapet,uavhengig av om kjøpet må anses som kjøp som inngår i egenproduksjon (jf. artsserie 1/2),jf. avsnitt 3.3/3.4 og kapittel 6.
Når art 375 benyttes av kjøpende enhet, benytter selgende enhet inntektsarten 775.Unntak: Art 375/775 benyttes likevel ikke når selger og kjøper bruker ulik funksjon. I sliketilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6 (eksempel 3), samt ny
Tilbake...Art 380 skal som hovedregel benyttes ved kjøp av varer og tjenester fra egne foretak (foretaksom er en del av (fylkes)kommunen som rettsubjekt), uavhengig av om kjøpet må anses somkjøp som inngår i egenproduksjon (jf. artsserie 1/2), jf. avsnitt 3.3/3.4 og kapittel 6.
Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
Eksempler:
Kjøp av VAR-tjenester fra eget foretak
Brannvern fra eget foretak
NB! Utgiftene skal også fordeles på riktig funksjon.
I foretaket: arten benyttes ved kjøp fra egen (fylkes)kommunene, uavhengig av om kjøpet måanses som kjøp som inngår i egenproduksjon (jf. artsserie 1/2), jf. avsnitt 3.3/3.4.
Når art 380 benyttes av kjøpende enhet, benytter selgende enhet inntektsarten 780.
Unntak: Art 380/780 benyttes likevel ikke når selger og kjøper bruker ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6 (eksempel 3), samt ny
Tilbake...Overføringer til trygdeforvaltningen
Andre overføringer til staten
Skatt
Medfinansiering somatiske tjenester (samhandlingsreformen)
Kommunens andel av oppholdsutgifter vedrørende opphold i institusjoner (bufetat)
Avregningsoppgjør fastlegeordningen/fysioterapeuter (tilbakebetaling til staten)
Tilbake...Merverdiavgift på anskaffelser som gir rett til kompensasjon etter lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner utgiftsføres på art 429 og henføres til funksjonen der mvakompensasjonsutgiften er påløpt.
Merverdiavgift som kan kreves kompensert etter lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner, inntektsføres på art 729. Mvakompensasjon for anskaffelser som er utgiftsført i driftsregnskapet, henføres til funksjonen der mvakompensasjonsutgiften er påløpt. Mvakompensasjon for anskaffelser i investeringsregnskapet henføres til funksjon 841.
Mvakompensasjonen for anskaffelser i investeringsregnskapet skal benyttes til felles finansiering av investeringer i bygninger, anlegg og andre varige driftsmidler.
Tilbake...Overføring til (andre) fylkeskommuner eller fylkeskommunale enheter. Gjelder for overføringer til enheter som anses som en del av (annen) fylkeskommune som juridisk person.
Tilbake...Overføring til (andre) kommuner eller kommunale enheter. Gjelder for overføringer til enheter som anses som en del av (annen) kommune som juridisk person.
Eksempel:
Overføring av (deler av) generelt statstilskudd til flyktninger ved flytting av tilskuddsberettigede personer
Overføring av spillemidler fra fylkeskommunen til kommuner.
Tilbake...Overføring til private, interkommunale selskap (IKS) der kommunen/fvlkeskommunen ikke selv er deltager eller kommunale/fylkeskommunale aksjeselskap. Gjelder også for overføring til stiftelser.
Eksempler:
Tap på fordringer og garantier
Støtte til organisasjoner/lag, herunder overføring av spillemidler fra kommunen.
Kjøp av konsesjonskraft, kraftrettighet og annen kraft for videresalg, (mva behandles likt som som annet kjøp for videresalg).
Tilskudd til fritidstiltak, kulturtiltak, velforeninger
Tilskudd/utgifter til håndverkere og materiale ifm med vern av bygninger som kommunen/fylkeskommunen ikke eier selv
Bidrag barnevern
Bidrag barnehageopphold og SFO
Vedtak fra barnevernet om støtte til oppholdsavgift i barnehage (egen eller privat) eller i SFO
Bidrag sosial omsorg
Støtte til husleieutgifter, eksempelvis innenfor en Ungbo-ordning
Næringstilskudd
Kontantstøtte
Tilskudd til kirkelig fellesråd, og verdi av tjenesteytingsavtale med fellesrådet
Erstatninger
Tilskudd til kraftselskap for subsidiering av energi/strøm til private/innbyggere
Dekning av utgifter for personer (eks. transporttjenester, busskort, leie av buss/taxi) når dette er økonomisk stønad gitt etter lov om sosialhjelp kap. 5.5.
Dekning av utgifter til deltakere i introduksjons- eller kvalifiseringsordningen (utgifter utover introduksjonsstønad/kvalifiseringsstønad) - eksempelvis kjøreopplæring, arbeidsklær, reiseutgifter.
Tilbakebetaling løyvegebyr (godstransport) ved innlevering av løyve krediteres art 620.
Tilbake...Art 475 skal som hovedregel benyttes ved overføring til "eget" IKS (IKS der kommunen/fylkeskommunen selv er deltager). Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I IKSet: arten benyttes ved overføring til (fylkes)kommune som er deltaker i selskapet.
Når art 475 benyttes av ytende enhet, benytter mottakende enhet inntektsarten 895.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 475/895 benyttes likevel ikke når selger og kjøper fører overføringen på ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6, samt ny veileder om føring av konserninterne transaksjoner.
Tilbake...Art 480 skal som hovedregel benyttes ved overføring til egne foretak. Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I foretaket: arten benyttes ved overføringer til egen kommune.
Når art 480 benyttes av ytende enhet, benytter mottakende enhet inntektsarten 880.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 480/880 benyttes likevel ikke når selger og kjøper fører overføringen på ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6, samt ny veileder om føring av konserninterne transaksjoner.
Tilbake...Denne arten kan benyttes til budsjettmessige avsetninger og reserve til tilleggsbevilgninger.
Arten forutsettes utelukkende brukt i budsjettet, og avsetninger skal fordeles før regnskapsavslutning.
Det skal ikke framkomme beløp på denne arten ved rapporteringen i KOSTRA.
Eksempel:
Avsatt til tilfeldige utgifter til formannskapets disposisjon
Avsetninger til lønnsøkning.
Dette er således ikke en «KOSTRA-art»
Tilbake...Lånekostnader
Forsinkelsesrenteutgifter
Låneomkostninger
Tilbake...Arten benyttes når det betales renter på lån fra enheter innenfor konsernet (eksempelvis kommunekassens renter på lån fra eget lånefond, eller et kommunalt foretaks renter på lån fra kommunekassen).
Tilbake...Urealisert tap/verdireduksjon på finansielle instrumenter klassifisert som markedsbasertefinansielle omløpsmidler, samt "tilbakeføring" av urealisert gevinst/verdiøkning ved senereverdireduksjon. Urealiserttap/verdireduksjon på finansielle instrumenter (inklusivederivater) klassifisert som omløpsmidler. Urealisert tap/verdiøkning på finansielleinstrumenter(inklusive derivater) klassifisert som kortsiktig gjeld.
Tilbake...Arten benyttes når det innfris avdrag på lån fra enheter innenfor konsernet (eksempelviskommunekassens avdrag på lån fra eget lånefond, eller et kommunalt foretaks avdrag på lånfra kommunekassen).
Tilbake...• Utlån av egne midler, og videre utlån av innlånte midler (formidlingslån), eksempelvis:
Sosiale utlån
Utlån næringsfond
Startlån
• Forskotteringer
• Andre utlån til private (selskaper, privatpersoner eller lignende)
Det vises til skillet mellom utlån og tilskudd til andre, jf. god kommunal regnskapsskikk, se www.gkrs.no.
Tilbake...Innholdet i arten tilsvarer art 520, men benyttes når det lånes ut midler til enheter innenfor
konsernet (eksempelvis lån fra kommunekassen til eget kommunalt foretak, eller lån fra
lånefondet til kommunekassen).
Tilbake...Arten benyttes ved kjøp av finansielle anleggsmidler. Dette omfatter også egenkapitalinnskudd
for eksempel i KLP.
Tilbake...Arten brukes også i investeringsregnskapet ved dekning av udekket.
Tilbake...Arten brukes også i investeringsregnskapet ved udisponert.
Tilbake...Avskrivninger belastes den aktuelle virksomheten/funksjonen. Avskrivningene har motpost art
Tilbake...Inntekter av brukerbetaling knyttet til faste avtaler/abonnementer om generelle kommunaletjenester.
Brukerbetaling for hjemmetjenester
Dagopphold
Egenandeler
Vederlag for opphold på institusjon (også den delen av brukerbetalingen som eventuelt refunderes fra NAV når NAV dekker en del av brukerbetalingen)
Oppholdsbetaling i barnehager
Oppholdsbetaling SFO
Foreldrebetaling kultur- og musikkskoler
Vederlag for sykehjemsplasser
Tilbake...Kommunale salgs- og leieinntekter (ekskl. husleie) av varierende og «tilfeldig» karakter som eravgiftsfrie (jf. art 650). Salg av tjenester til andre som ikke er mva-pliktige.
Eksempler:
Salgs- og skjenkeavgifter alkohol
Løyvegebyrer. Tilbakebetaling løyvegebyr ved innlevering av løyve (godstransport)debiteres art 620.
Fylkeskommunens inntekter fra formidling av kulturtilbud til kommunene knyttet tilden kulturelle skolesekken
Bompengeinntekter fra egne bommer
Mva-reglene bestemmer hva som skal føres her
Tilbake...Mva-pliktige parkeringsbilletter og andre mva-pliktige billettintekter føres på art 650
Tilbake...• Leieinntekter fra kommunale utleieboliger, eksempelvis trygde-, personal- og gjennomgangsboliger eller Ungbo-boliger. Herunder husleiesubsidier/støtte som ikke utbetales direkte til leietaker, men der støtten overføres direkte (internt) til kommunenes utleieenhet.
• Festeavgifter for kommunale tomter
• Utleie av lokaler i for eksempel kulturbygg og ungdomsklubber
Tilbake...• Kommunale årsgebyrer (vann, avløp, feiing, renovasjon)
• Tilknytningsgebyr
Tilbake...Salg av varer og tjenester til andre som er mva-pliktige.
Inntekter ved videresalg av konsesjonskraft, kraftrettighet eller annen kraft
Eksempelvis:
mva-pliktige salgs- og billettinntekter
Mva-reglene bestemmer hva som skal føres her
Tilbake...Inntekter fra salg av driftsmidler.
Dersom det aktuelle driftsmiddelet ved anskaffelsen har vært definert som investeringsutgift (og aktivert i balanseregnskapet) føres salgsinntekten som investeringsinntekt i kontoklasse 0.
Mva-pliktig salg føres på art 650.
Tilbake...• Inntekter fra salg av tomter, bygninger m.m.
• Salg av andeler (leiligheter) i borettslag etc
Tilbake...• Ved interne kjøp og salg mellom kommunale enheter er hovededregelen at korrekt art (art 0/1/2) og art 690 benyttes. Ved fordeling av utgifter mellom kommunale enheter kan også korrekt art (art 0/1/2) og art 690 benyttes, jf. kapittel 2. Dette bidrar til at man får frem hvilke ressurstyper som er benyttet under de enkelte funksjoner i KOSTRA.
• Ved interne kjøp og salg av varer og tjenester mellom kommunale enheter benytter
kjøper korrekt utgiftsart (art 0/1/2). Selger benytter art 690.
• Ved intern fordeling av utgifter belastes bruker (det vil si de enhetene/funksjonene som faktisk har benyttet de aktuelle ressursene) på korrekt art (art 0/1/2). Ved fordeling av utgifter benyttes art 690.
• Art 690 kan benyttes i kombinasjon med andre funksjoner enn funksjon 190/490.
• Det er viktig å sikre at penger som sirkulerer innen kommunen kommer på art 690 på inntektssiden, slik at det er mulig å korrigere for det i hovedoversikter og nøkkeltallsberegninger.
Tilbake...• Toppfinansieringstilskudd ressurskrevende tjenester (tilskuddet fordeles på aktuelle funksjoner)
• Refusjon fra NAV-stat (eksempelvis kvalifiseringsprogram)
• Refusjon for skyssutgifter til hjemmesykepleie
• Fastlønnstilskudd for leger/fysioterapeuter
• Avregningsoppgjør fastlegeordningen (utbetaling fra staten)
• Tilskudd til ekstra språkopplæring av fremmedspråklige elever
• Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
• Tilretteleggingstilskudd NAV
• Tilskudd som som gis ifm flom, orkaner og lignende føres på art 700
Andre tilskuddsordninger som er knyttet til produksjon av et bestemt antall tjenester defineres som refusjoner
Tilbake...• Sykelønnsrefusjon fra folketrygden
• Refusjon for fødselspenger
Tilbake...Merverdiavgift som omfattes av generell kompensasjonsordning, og som skal kreves kompensert etter lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner, jf art 429.
Art 729 gjelder anskaffelser foretatt i driftsregnskapet og i investeringsregnskapet.
Mvakompensasjonen for anskaffelser i investeringsregnskapet er frie midler som skal benyttes til felles finansiering av investeringer i bygninger, anlegg og andre varige driftsmidler. Kompensasjon for anskaffelser i investeringsregnskapet henføres til funksjon 841.
Tilbake...Ivaretagelse av oppgaver etter avtale med (annen) fylkeskommune eller fylkeskommunalenhet vil være forhold som kan medføre refusjonsinntekter. Gjelder for refusjon fra enhetersom anses som en del av (annen) kommune som juridisk person.
Eksempel:
Refusjon av kommunale avgifter i forbindelse med fylkesveier
Lærlingetilskudd
Tilbake...Ivaretagelse av oppgaver etter avtale med (annen) kommune eller kommunal enhet vil væreforhold som kan medføre refusjonsinntekter. Gjelder for refusjon fra enheter som anses somen del av (annen) kommune som juridisk person.
Eksempler: Gjesteelever, avtale om sykehjemsplasser, barnehageplasser etc.
Tilbake...Refusjon fra private, herunder kommunale/fylkeskommunale aksjeselskap. Refusjon frainterkommunale selskap (IKS) der kommunen/fvlkeskommunen ikke selv er deltager. Gjelderogså for refusjon fra stiftelser.
Eksempler:
Refusjon etter plan- og bygningsloven
Utbetaling av forsikringsoppgjør
Bompengeinntekter fra bompengeselskap, refundert via Statens vegvesen
Refusjon av utlegg som er trukket i ansattes lønn
Refusjon av utlegg som kommunen har pådratt seg for andre
Tilbake...Art 775 skal som hovedregel benyttes ved salg av varer og tjenester til "eget" IKS (IKS derkommunen/fylkeskommunen selv er deltager), jf. avsnitt 3.3/3.4 og kapittel 6. Hovedregelengjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I IKSet: arten benyttes ved salg til (fylkes)kommunene som er deltaker i selskapet.
Når art 375 benyttes av kjøpende enhet, benytter selgende enhet inntektsarten 775.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 375/775 benyttes likevel ikke når selger og kjøper bruker ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6 (eksempel 3), samt ny
Tilbake...Art 780 skal som hovedregel benyttes ved salg av varer og tjenester til egne foretak (foretak som er en del av (fylkes)kommunen som rettsubjekt). Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I foretaket: arten benyttes ved salg til egen (fylkes)kommune.
Når art 380 benyttes av kjøpende enhet, benytter selgende enhet inntektsarten 780.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 380/780 benyttes likevel ikke når selger og kjøper bruker ulik funksjon. I slike
tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6 (eksempel 3), samt ny
Tilbake...• Vertskommunetilskudd (HVPU)
• Lønnstilskudd til omsorgssektoren
• Utbedringstilskudd til boliger
• Integreringstilskudd
• Tilskudd til bosetting av mindreårige flyktninger
• Engangstilskudd flyktninger over 60 år
• Hjemfallsinntekter
• Prosjektskjønnsmidler
• Statlige tilskudd som gjelder ren videreformidling, herunder innbetaling av spillemidler til fylkeskommunen (også den delen som fylkeskommunen har fått tildelt selv).
• Tilskudd fra Sametinget til drift og utvikling av tospråk-kommune/fylkeskommune
• Rente- og avdragskompensasjon
Tilbake...Overføring fra (andre) fylkeskommuner eller fylkeskommunale enheter. Gjelder foroverføringer fra enheter som anses som en del av (annen) fylkeskommune som juridiskperson. Eksempelvis overføring av spillemidler til kommunen fra fylkeskommunen (også dendelen av spillemidlene som kommunen har fått tildelt selv).
Tilbake...Overføring fra (andre) kommuner eller kommunale enheter. Gjelder for overføringer fra enheter som anses som en del av (annen) kommune som juridisk person.
Eksempel:
• Integreringstilskudd ved flytting av flyktninger i integreringsperioden.
Tilbake...Skatt på alminnelig inntekt og formue for personlige skattytere.
Tilbake...Verker og bruk, næringseiendommer og annen fast eiendom
Tilbake...• Konsesjonsavgift
• Naturressurskatt
Tilbake...Art 880 skal som hovedregel benyttes ved overføring fra egne foretak (foretak som er en del av (fylkes)kommunen som rettsubjekt). Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I foretaket: arten benyttes ved overføringer fra egen (fylkes)kommune.
Når art 480 benyttes av ytende enhet, benytter mottakende enhet inntektsarten 880.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 480/880 benyttes likevel ikke når selger og kjøper fører overføringen på ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6, samt ny funksjon.
Tilbake...Overføring fra private, interkommunale selskap (IKS) der kommunen/fvlkeskommunen ikke selv er deltager eller kommunale/fylkeskommunale aksjeselskap. Gjelder også for overføring fra stiftelser.
Eksempler:
• Gaver fra private, herunder "arv" (testamentariske gaver).
Tilbake...Art 895 skal som hovedregel benyttes ved overføring fra "eget" IKS (IKS der kommunen/fylkeskommunen selv er deltager). Hovedregelen gjelder når både kjøper og selger skal bruke samme funksjon.
I IKSet: arten benyttes ved overføringer fra (fylkes)kommune som er deltaker i selskapet.
Når art 475 benyttes av ytende enhet, benytter mottakende enhet inntektsarten 895.
Utgiftene skal fordeles på riktig funksjon.
Unntak: Art 475/895 benyttes likevel ikke når selger og kjøper fører overføringen på ulik funksjon. I slike tilfeller skal artsserie 1/2 og ordinær inntektsart brukes, jf. kapittel 6, samt ny
Tilbake...Renteinntekter, renter på formidlingslån, forsinkelsesrenter
Tilbake...Arten benyttes når det betales renter på lån fra enheter innenfor konsernet (eksempelviskommunekassen belaster renter på lån til eget kommunalt foretak, eller lånefondet mottarrenter på lån fra kommunekassen).
Tilbake...Urealisert gevinst/verdistigning på finansielle instrumenter klassifisert som markedsbasertefinansielle omløpsmidler, samt "tilbakeføring" av urealisert tap/verdireduksjon ved senereverdiøkning. Tilbakeføring av urealisert tap/verdireduksjon (opp til anskaffelseskost) påfinansielle instrumenter (inklusive derivater) klassifisert som omløpsmidler. Tilbakeføring avurealisert tap/verdiøkning (ned til opptakskost) på finansielle instrumenter (inklusive derivater)klassifisert som kortsiktig gjeld.
Realiserte gevinster ved salg/avvikling/opphør.
Tilbake...Arten benyttes når finansieringen er lån av midler fra enheter innenfor konsernet (eksempelvis kommunekassens bruk av lån fra lånefond, eller kommunalt foretaks bruk av lån fra kommunekassen).
Tilbake...Mottatte avdrag på utlån og tilbakebetaling av forskotteringer, jf. art 520.
Tilbake...Arten benyttes når det mottas avdrag på utlån fra enheter innenfor konsernet (eksempelvis kommunekassen mottar avdrag på lån til eget kommunalt foretak, eller lånefondet mottar avdrag på lån fra kommunekassen).
Tilbake...Arten benyttes ved salg av finansielle anleggsmidler. Dette omfatter også tilbakebetaling av
egenkapitalinnskudd KLP.
Tilbake...Arten brukes også i investeringsregnskapet ved udisponert.
Tilbake...Arten brukes også i investeringsregnskapet vedudekket.
Tilbake...Motpost til alle avskrivninger som de enkelte funksjonene/virksomhetene er belastet med.
Inntektsføring av alle avskrivninger skjer på funksjon 860.
Tilbake...