Har du lest siste versjon av KOSTRA-veilederen om regnskapsrapportering til SSB og oppdatert økonomisystemet med aktuelle endringer slik at årets rapportering skjer med de art- og funksjonskontoplan som er bestemt? Dersom dette ikke er gjort nøyaktig vil det føre til feil og mangler i resultat- og balanseregnskapet.
Det kan likevel være nødvendig å foreta kontroller som avslører om du må korrigere posteringer som er gjort i året du skal rapportere for. Nedenfor kommer noen punkter som bør sjekkes. Fra og med 2011 skal bruk av bundet driftsfond føres i direkte i investeringsregnskapet. Merk: ny art 958 og endring av tekst på art 950
For at SSB skal kunne konsolidere regnskapene til kommunen og de ulike særbedriftene på en korrekt måte, slik at det kan publiseres ”konserntall” med tilfredsstillende kvalitet, er det avgjørende at både kommunen, foretakene, samarbeidene og de interkommunale selskapene benytter bestemte arter og funksjoner for de ”konserninterne transaksjonene” i sin rapportering.
- 2.14/5.14 Konserninterne kortsiktige fordringer
- 2.33/5.33 Konsernintern kortsiktig gjeld
- 2.23/5.23 Konserninterne langsiktige fordringer
- 2.47/5.47 Konsernintern langsiktig gjeld
- 2.9110/5.9110 Memoriakonto ubrukte konserninterne lånemidler
- Art 501 Interne renteutgifter
- Art 511 Interne avdrag
- Art 521 Interne utlån
- Art 901 Interne renteinntekter
- Art 911 Bruk av interne lån
- Art 921 Mottatte avdrag på interne utlån
På funksjon 841 skal kun mvakompensasjonsinntekten knyttet til anskaffelser i investeringsregnskapet (dvs. selve kompensasjonen for merverdiavgiften) føres. Mva-kompensasjonsinntekten føres på art 729.
Mvakompensasjon for anskaffelser i driftsregnskapet (selve kompensasjonen for merverdiavgiften) skal føres på samme funksjon som anskaffelsen er ført (”tjenestefunksjon”), med inntektsføring på art 729.
Kompensasjonsberettiget merverdiavgift på anskaffelser (dvs merverdiavgiften ved kjøp av varer og tjenester) skal føres på samme funksjon som anskaffelsen (”tjenestefunksjon”) både i drifts- og investeringsregnskapet, med utgiftsføring på art 429. Dette er også likt som for tidligere år.
Det vil si at funksjon 841 ikke skal brukes i kombinasjon med art 429.
I veiledningsteksten for art 429 er det først henvist til merverdiavgift på anskaffelser som gir rett til kompensasjon (dvs utgiften). I den videre veiledningsteksten er det også informasjon om at merverdiavgift som kan kreves kompensert (kompensasjon for anskaffelser/mvakompensasjonen) samtidig skal inntektsføres på art 729 på aktuell funksjon. Den etterfølgende teksten gir veiledning om hva som er aktuell funksjon knyttet til art 729 for henholdsvis driftsregnskapet, og investeringsregnskapet.
Sjekk mot rapporteringshåndboken
De Funksjonene som eventuelt ikke er med i tallfil, må ha en forklaringen!
Funksjon 173: Sjekk at du har kreditsaldo på art 090 for f173 i bevilgningsregnskapet (forutsatt at kommunen har brukt premiefond til å dekke pensjonsutgiftene). NB! Denne posteringen inngår i AGA-grunnlaget (arbeidsgiveravgift) (negativt grunnlag = penger tilbake)
Funksjone 172: Sjekk at du har debetposteringer på f172 knyttett til pensjonsutgifter
De lønnsarter som ikke er med i filen er aktivitet som ikke eksisterer i din kommune
Årsverkrapportering finnes på skjema for
- Skjema 1 Personell og virksomhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Skjema 7 Personell og virksomhet i sosiale tjenester i NAV, rusmiddeltiltak,
introduksjonsordning og krisesenter pr. 31.12.2015.
- Skjema 8 Personell og organisering av barneverntjenesten 2015
Kontroller om utgiftene ført på 010-099 for hver funksjon dividert på
rapporterte årsverkviser er rimelig årslønnskostnad.
For kommunale formålsbygg finnes det flere logiske/ulogiske kombinasjoner som kan brukes for å finne mulige feil i regnskapsføringen fordi den logiske kombinasjonen knyttet til bygg har et logisk motstykke i tjenester. Se eksempler nedenunder.
For kommune:
Har du sjekket at f100, 110, 120, og 121 ikke har art 070, 075, 180
- 184, 230 eller 250? Disse artene gjelder bygg og adm.bygg skal knyttes
til f130. Dette eliminerer f100 – 121,
Har du sjekket at f121 må ha art 010, 185 og kan ha art 195?
For de øvrige kommunale formålsbygg kan du gjøre tilsvarende sjekk:
- Sjekk at f201, 211 ikke har art 070, 075, 180 - 184, 230, 250.
Disse artene skal bare ha "bygg"-funksjon, feks f221 "Førskolelokaler" for barnehage.
Sjekk at f202, 215 ikke har art 070, 075, 180 - 184, 230, 250
Nevnte arter skal kun ha bygg-funksjon, dvs. f222 for skole.
- Sjekk at f253 ikke kan ha art 070, 075, 180 - 184, 230, 250.
Disse artene skal bare ha bygg-funksjon, dvs. f261 "Institusjoinslokaler"
for institusjon
- Har du sjekket at f265 må ha Art 630 for husleieinntekter og 195 for kommunale avgifter.
Funksjonsne kan/bør ha art 180 - 184, 190, 070, 230, 250.
Sjekk at f231, 370, 373, 375, 383, 385 ikke har art 070, 075, 180 - 184, 230, 250
Disse artene skal kun ha bygg-funksjon, dvs. f386 for kulturbygg.
-
Sjekk at f380 ikke kan ha art 070, 075, 180 - 184, 230, 250?
Nevnte arter skal kun ha bygg-funksjon, dvs. f381 for idrettsbygg/-anlegg.
-
Sjekk at f130, 221, 222, 261, 381, 386 må ha art 010, 075, 120, 180-184, 195 og kan/bør ha art 070, 230, 250?
Kontroller at f170, 171, 173/ f470, 471, 473 må ha art 090, 099?
Kontroller at f275 og 276 kan/bør ha art 010 og 089?
o Dersom du har 089 skal du også ha 010.
Kontroller at f281 må ha art 470?
Kontroller at f283 bør/kan ha art 470, 520?
Kontrollere at f223, art 170 er benyttet for skoleskyss.
Når f190/490 skal fordeles ved årets slutt kan dette gjøres via art 690 (K art 690 med summen av det som er utgiftsført på f190/490) eller ved å kreditere alle arter hvor f190/490 er bruktpå (nullstille) og deretter debitere (uygiftsføre) utgiftsartene med de virkelige art (lønn, materiell, tjemnestekjøop mm) og ikke art 190.
-Kontroller løpende bruken av f120/420 er benyttet gjennom året?
-Kontroller løpende hvilke stillinger utgiftsføres på f120 "Administrasjon"
Hvilke løpende hvilke utgifter som f120 "Administrasjon" blir belastet med?
Kontroller om det er samsvar mellom tallrapportering og tjenesterapportering. Denne kontroller krever at økonomifunskjonen tar ansvar for å verifisere om rapporteringen er i samsvar med rapporteringen fra tjenesteområdene før datene sendes til SSB.